Cookie Consent by Free Privacy Policy website
logo
logo
Objednejte se
Pozadí

ČINNOSTI PPP A DALŠÍ POSKYTOVANÉ SLUŽBY

Činnosti PPP a další poskytované služby

img_header1.png

  • Individuální a skupinová diagnostika.
  • Zjišťování předpokladů pro školní docházku.
  • Odborná péče pro děti se specifickými poruchami učení a chování.
  • Péče o nadané děti včetně následné péče.

img_header3.png

  • Psychologické poradenství pro děti, žáky, studenty, jejich rodiče a pracovníky škol.
  • Terapeutická činnost (závislosti, osobní krize, šikana, poruchy příjmu potravy, psychosomatické potíže).
  • Poradenské a terapeutické vedení rodin v krizi, včetně porozvodové péče.
  • Kariérové poradenství.

 

img_header2.png

  • Organizace seminářů a přednášek pro učitele a rodiče.
  • Preventivní programy ve školách (návštěvy, konzultace, prevence rizikového chování).
  • Metodické vedení výchovných poradců a metodiků prevence.

img_header4.png

  • Spolupráce se sociálními odbory, lékaři, Policií ČR a dalšími institucemi.
  • Zajišťování odborné praxe studentů VŠ a VOŠ.
  • VTI (Videotrénink interakcí) – podpora komunikace ve školách a rodinách.

 

JAK SI JEDNOTLIVÉ SLUŽBY PŘEDSTAVIT?

  Diagnostická Poradenství Terapeutická činnost Prevence rizikového chování Metodická činnost Vzdělávací aktivity
Popis Posuzování schopností, dovedností a dalších předpokladů dětí, individuální vyšetření. Konzultace problému, psychologické nebo speciálně pedagogické vedení. Dlouhodobá práce na pozitivních změnách, různé formy terapie (rodinná, skupinová, individuální). Řešení šikany, drog, agresivity, xenofobie, práce se školními kolektivy, metodická pomoc při tvorbě preventivních programů. Podpora pedagogům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání pedagogických pracovníků v péči o žáky nadané, se specifickými poruchami, nebo žáky z odlišného prostředí.
Cílová skupina Děti, žáci, studenti, zákonní zástupci... Děti, žáci, studenti, rodiče, školy... Klienti a jejich rodiny Školní kolektivy, pedagogové Pedagogičtí pracovníci Pedagogičtí pracovníci
Časový rozsah 1,5–2 hodiny 60–90 minut 60–90 minut Individuální trvání dle potřeby Individuální trvání dle potřeby Individuální trvání dle potřeby
Výstup Zpráva, doporučení pro zákonné zástupce a školu. Návrh řešení, případná domluva na následující konzultace. Postupná podpora a pomoc při procesu změny k lepšímu. Preventivní programy a metodická doporučení do praxe. Metodická doporučení a podpora. Certifikáty o úspěšném složení odborného školení, doporučení do praxe.

 

Před vyšetřením si ve svém výchovném zařízení zažádejte o snímek školy. Zároveň si ujasněte, co od vyšetření čekáte a jaký by měl být výsledek. Můžete se ptát na vše, co Vás zajímá - vyšetření probíhá v klidné
a uvolněné atmosféře.   K formuláři pro školy 

 

POSKYTUJEME SLUŽBY PRO:


Pro rodiče a děti

Cílem služeb Profesní orientace pro žáky ZŠ a SŠ je usnadnit žákům rozhodování o dalším vzdělávání, pomoci s orientací v nabídce škol, požadavcích vzdělávacích oborů a možnostech uplatnění po studiu.

Služby profesní orientace

Test studijních předpokladů

Cíl: Zhodnotit schopnost zvládání učiva na různých typech škol.

Výstup:

  • Návrh vhodného typu vzdělávacího oboru (učební obory, maturitní obory, gymnázia).
  • Identifikace silných stránek a předpokladů žáka (matematika, naukové předměty, univerzální nadání).
  • Konzultace k volbě studijního oboru a alternativám.


Forma:

  • Hromadné testování ve škole s individuálními konzultacemi.
  • Individuální objednání, zejména u žáků s prospěchovými problémy.
  • Konzultace s nezletilými v přítomnosti rodičů, se zletilými osobně.

Zájmový dotazník

Cíl: Pomoci nerozhodným žákům identifikovat jejich přirozené zájmy a sklon k určitým typům činností.

Výstup:

  • Návrh vhodných studijních oborů na základě preferencí.
  • Určení typů práce, které žákovi vyhovují a naopak nevyhovují.

Forma:

  • Interaktivní práce s dotazníkem během dvou individuálních konzultací (2x 1 hodina)

Pro učitele a vychovatele

Cílem služeb je otevřít témata problematiky nedostatečné komunikace, drog, šikany, hráčství, agresivity a jiných témat na školách. Dále se pořádáme kurzy a přednášky pro pedagogy týkající se specifických poruch učení na 1. a 2. stupni ZŠ.

Služby osvěty a prevence

Besedy na téma prevence

Cíl: Informovat o dané problematice dle zakázky (např. besedy o drogách, alkoholismu...)

Forma:

  • interaktivní beseda dle dohody s trváním 90–120 minut.


Místo:

  • ve škole, doprava je hrazena školou.


Cílová skupina:

  • všichni učitelé všech druhů škol.

Komplexní kurz ohledně specifických poruch učení

Cíl: Vzdělávat ohledně různých poruch učení a pomáhat s jejich nápravou.

Forma:

  • několik na sebe navazujících sekání zaměřených na různé poruchy (SPU dysgrafie, SPU dyslexie...) a jejich následnou nápravu.
  • seznámení s relevantní odbornou literaturou


Místo:

  • dle domluvy


Cílová skupina:

  • především učitelé prvního stupně.

Dílčí přednášky o poruchách učení

Cíl: Vzdělávat ohledně různých poruch učení a pomáhat s jejich nápravou.

Forma:

  • jednorázové setkání na Vámi zvolené téma (SPU dyslexie, SPU dysortografie, SPU dysgrafie...) a jejich základní nápravné postupy.
  • seznámení s relevantní odbornou literaturou a pomůckami.


Místo:

  • dle domluvy


Cílová skupina:

  • především učitelé prvního stupně.

Přednášky o poruchách učení na 2. stupni

Cíl: Předat základní vzdělání ohledně různých poruch učení a jejich nápravných postupech.

Forma:

  • jednorázové setkání na Vámi zvolené téma a jejich základní nápravné postupy.
  • metoda videotrénink interakcí – učitel v prostředí školy metodou videotréninku posiluje správné vzorce chování


Místo:

  • dle domluvy


Cílová skupina:

  • především učitelé druhého stupně.

 

Metodika a poskytování servisu

Cílem služeb je vedení výchovných poradců a školních metodiků prevence, dále organizace pravidelných setkání, řešení aktuálních otázek regionu, nabízení vzdělávání ve spolupráci s Pedagogickým centrem a odborníky z regionu.

Služby metodiky a servisu

Metodické vedení výchovných poradců a školních metodiků prevence

Cíl: pravidelná setkání, řešení aktuálních problémů, legislativní novinky, odborné vzdělávání.

Forma:

  • konzultace, semináře, další spolupráce s Pedagogickým centrem a s odborníky z regionu, prevence sociálně-patologických jevů.


Místo:

  • PPP a PC ÚnO


Délka trvání:

  • dle stanoveného programu


Cílová skupina:

  • Výchovní poradci, školní metodici prevence základních (i ZŠ praktických), středních škol a odborných učilišť okresu Ústí nad Orlicí.

Práce se školami a učiteli

Cíl: různorodá podpora pedagogů při interakci s dětmi se speciálními potřebami.

Forma:

  • systémová spolupráce formou týmové práce s učiteli, rodiči a sociálními pracovníky.
  • konzultace ohledně integrace dětí se speciálními potřebami.
  • tematické semináře zaměřené na aktuální potřeby pedagogů.
  • metodická pomoc učitelům při používání metody VTI (Videotrénink interakce)


Místo:

  • dle domluvy


Cílová skupina:

  • pedagogičtí pracovníci všech typů školských zařízení okresu Ústí nad Orlicí 

Vážené paní ředitelky, paní učitelky mateřských škol,

Cílem těchto stránek je vás informovat o různých projektech a možnostech, či dalších záležitostech, které se týkají vaší práce. Doufáme, že pro vás tyto stránky budou přínosné.

Pokud doporučujete vyšetření školní zralosti nebo odkladu docházky, vyplňte nahoře zmíněný formulář a zašlete nám jej do PPP, případně ho předejte rodičům. V případě jiného důvodu vyšetření sepište krátkou zprávu s popisem důvodu a očekávání od návštěvy poradny. Předem děkujeme.

Podpůrné materiály

Výchovně-vzdělávací projekt "Včelička"

Jedná se o výchovně - vzdělávací materiál pro děti ve věku 4-6 let realizovaný prostřednictvím stejnojmenné cvičebnice a pracovního sešitu Včelička.

více informací 

Učební systém "Mutabene"

Jedná se o učební systém pro předškolní vzdělávání v mateřských školách. Vhodný je i pro 1. stupeň základních a speciálních škol LOGICO.

více informací 

Důležité informace z oblasti školní zralosti a odkladů školní docházky:

PPP Ústí nad Orlicí začíná vyšetřovat děti z důvodu posouzení školní zralosti vždy od konce března příslušného kalendářního roku. výjimečně dříve u dlouhodobě vedených klientů. Děti v tomto věku potřebují dostatek času na svoje mentální vyzrávání. V létě se řeší „dodatečné odklady“ pro děti, které z vážných důvodů nebyly vyšetřeny do 31. května.

Pedagogicko-psychologická poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou a speciálně pedagogickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků.
Činnost pedagogicko-psychologické poradny se uskutečňuje ambulantně a návštěvami zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost pedagogicko-psychologické poradny ve školách a školských zařízeních.

Pedagogicko-psychologická poradna zajišťuje:

a) zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní zprávu a doporučení,

b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků škol a na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky vypracovává doporučení s návrhy podpůrných opatření pro žáka,

c) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu za účelem stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo mimořádného nadání žáka,

d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu k zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka,

e) provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané,

f) poskytuje žákům přímou speciálně pedagogickou a psychologickou intervenci,

g) poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji; jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky poskytuje poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků,

h) poskytuje poradenské služby žákům z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,

i) poskytuje metodickou podporu škole a školskému zařízení při poskytování poradenských služeb a podpůrných opatření,

j) poskytuje žákům kariérové poradenství,

k) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu zákonným zástupcům žáka,

l) prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci rizikového chování, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence.

Speciálně pedagogické centrum poskytuje poradenské služby zejména při výchově a vzdělávání žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem. 
Žákům škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a školských zařízení jsou poradenské služby speciálně pedaogického centra poskytovány pouze v rámci diagnostické péče. Speciálně pedagogické centrum poskytuje žákům s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem přímé speciálně pedagogické, logopedické a psychologické intervence, nemůže-li tyto služby zajistit škola nebo školské zařízení, kde je žák zařazen.
Činnost speciálně pedagogického centra se uskutečňuje ambulantně a návštěvami pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem.

Speciálně pedagogické centrum zajišťuje:

a) zjišťuje připravenost žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem na povinnou školní docházku,

b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem a přihlíží přitom k lékařskému posouzení zdravotního stavu nebo posouzení jiným odborníkem, zpracovává odborné podklady pro nastavení podpůrných opatření pro tyto žáky a pro jejich zařazení nebo přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření, vypracovává zprávy z vyšetření a doporučení ke vzdělávání žáků,

c) zajišťuje speciálně pedagogickou péči, speciálně pedagogické vzdělávání a logopedickou intervenci pro žáky s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem, kteří jsou vzděláváni ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky,

d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu za účelem stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka,

e) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu pro zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka,

f) poskytuje kariérové poradenství žákům s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem,

g) vykonává speciálně pedagogickou, psychologickou a logopedickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování do společnosti,

h) poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti vzdělávání žáků s mentálním, tělesným, zrakovým postižením, vadami řeči, souběžným postižením více vadami nebo autismem,

i) poskytuje metodickou podporu škole,

j) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu zákonným zástupcům žáků.