2. 9. 2009
Poradenství pro žáky 9. tř. kvolbě povolání:
Úřad práce v Ústí nad Orlicí
Nabízí program COMDI vyvinutý v systému Phare. Získávají jej prostřednictvím Republikového centra vzdělávání (p.Široký). Hrazen ministerstvem.
Forma A pro žáky ZŠ o rozsahu 11 listů. Zjišťují se zájmy, technické schopnosti, všeobecný přehled, znalosti ČJ, M, zevrubně osobnost atd. Nezjišťují se intelektové schopnosti
Délkavyšetření : 1,5 – 2 hodiny
ÚP zasílá vyplněný test na vyhodnocení do Republikového centra vzdělávání. Žáci obdrží výsledky po vyhodnocení.Výsledkemje typ školy, který je pro žáka vhodný.
Pedagogicko - psychologická poradna v Ústí nad Orlicí
Vyšetření zahrnuje vyšetření zájmů, intelektových schopností, osobnosti pomocí standardizovaných technik. Délka 2,5 – 3 hodiny.
Povyhodnocení následuje konzultace, rozhovor sžákem i rodiči o intelektových,osobnostních a zájmových předpokladech pro konkrétní profesi aškoly.
Možnost skupinového (2-4 žáci) i individuálního vyšetření. (Výsledky ze skupinového vyšetření jsou sdělovány individuálně v jiném termínu.)
Obě dvě vyšetření se doplňují, u nerozhodnutých je vhodné absolvovat obojí.
Doporučujeme!!
Nakladatelství Dr. Josef Raabes.r.o. nabízí pro výchovné poradce a učitele na ZŠ materiál
Poradce kvolbě povolání. Tvoří jej 3 knihy, do kterých se mohou vkládat nové listy s průběžně aktualizovanými informacemi. Obsahuje články zaměřené na roli školy ve volbě povolání, přijímací řízení na SŠ, diagnostiku v rukou pedagoga,praktické rady k realizaci výuky - Výchova k volbě povolání, konkrétní modely výuky, přípravu na hodiny a mnoho dalších. Další informace najdete na webové stránce nakladatelství
www.raabe.cz a objenávat můžete buď na telefonu 284 028 940, 284 028 941 nebo emailem
raabe@raabe.cz
Doporučujeme:
Vrámci občanské nauky nebo osobnostní výchovy apod. doporučujeme ke zhlédnutí
v kinech Příběh rudého zla The Soviet Story.
chceme vás upozornit na nový
bezplatný e-learningový vzdělávací kurz z oblasti kariérového poradenství a světa práce: jedná se o bezplatné, individuální studium. Vzdělání je přístupné na internetu na základě vaší přihlášky, Trvá cca 3 měsíce, lze jej však individuálně upravit. Více informací získáte na:
www.karieroveporadenstvi.cz,
http://ekariera.nuov.cz
hlásit se můžete na
poradci@nouv.cz.
kontakt: Marek Velas, Národní ústav odborného vzdělávání, Weilova 1271/6, Praha 10, 102 00, tel:724 652 221, 274 022 335,
e-mail:velas@nuov.cz,
http://www.nuov.cz
!Nepřehlédněte! chceme vás upozornit na nový internetový portál ohledně volby povolání, stránky propojují nabídku oborů s trhem práce
www.infoabsolvent.cz
------------------------------------------------------------------------------
Struktura koordinátorů prevence sociálně patologických jevů: oblast školství a kontakty na programy primární prevence:
viz rubrika metodik prevence
Náplň práce výchovného poradce určuje Vyhláška 27/2005 Sb.:Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, § 7, Příloha 3
I. Standardní činnosti výchovného poradce
Poradenské činnosti:
1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem),
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem),
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
2) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
3) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
4) Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
5) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
Metodické a informační činnosti
1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
3) Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
4) Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
6) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
! Pokračování v základním vzdělávání povinné školní docházky !
Výklad legislativního odboru MŠMT: §55 odst.1, §52, odst.1, §52, odst.6
Příklad 1: jedná se o žáka, který na II. stupni ZŠ již jednou opakoval ročník a splnil povinnou školní docházku absolvováním 8. ročníku základního vzdělávání. Na konci druhého pololetí v 8. roč. žák neprospěl ze čtyř předmětů.
Aby tento žák mohl pokračovat v základním vzdělávání a být nadále žákem základní školy, musí jeho zákonný zástupce projevit vůli k pokračování v základním vzdělávání ve smyslu § 55 odst.1 zákona č. 561/2004 Sb.(to znamená podat k řediteli školy žádost, o které se však nerozhoduje, protože pokračování v základním vzdělávání je po splnění podmínek stanovených školským zákonem nárokové).
Zákonný zástupce dítěte musí zároveň zvážit, zda využije možnosti stanovené v §52, odst.6 a požádá ředitele školy o opakování 8. roč. základního vzdělávání – které buď bude ředitelem školy povoleno nebo nikoliv, nebo zda o opakování roč. ani nepožádá. V takovém případě žák pokračuje v základním vzdělávání ve vyšším ročníku.
V daném případě má tedy žák nárok na pokračování v základním vzdělávání, a to až do konce školního roku v němž dosáhne osmnáctého roku věku. Ředitel ZŠ není oprávněn nevyhovět žádosti zákonného zástupce.
Ale !
Příklad 2: jedná se žáka, který na I. stupni ZŠ jednou opakoval ročník, povinnou školní docházku splnil absolvováním 8. roč. základního vzdělávání. Na konci druhého pololetí neprospěl ze čtyř povinných předmětů.
V tomto případě žák nesplňuje podmínky stanovené §52 odst.1. zákona 561/2004 Sb. Pro postoupení do vyššího ročníku (ročník opakoval v rámci I. stupně, nyní je však žákem II. stupně). Žák tedy nemá nárok na pokračování v základním vzdělávání.
Zákonný zástupce však může požádat ředitele školy o opakování ročníku. Záleží na uvážení ředitele školy, zda po posouzení žákových dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti opakování ročníku povolí či nikoliv.