Pardubický kraj pro rodinu

Od 6. 1. 2025 přijímáme žádosti do projektu Pk pro rodinu 2025. Formulář žádosti vyplňte on-line prostřednitvím odkazu https://forms.office.com/e/YjaUqvvmtm

 

Ve formuláři si postupně škola či školské zařízení volí k podpoře z následujících modulů:

 

1. Průvodce na cestě: s časovou dotací 6 hodin /1 skupina (max. 30 účastníků), určený pro MŠ, ZŠ, SŠ a DD, který je zaměřený na podporu kompetencí pedagogů v oblasti výchovy ke zdravým partnerským vztahům a rodičovství anebo na duševní zdraví. Jedná se o vzdělávací aktivitu ve dvou variantách dle nabízených témat:

a) Podpora zdravých partnerských vztahů a rodičovství se zaměřením na rozvoj budoucích rodičovských kompetencí u žáků. Využívány budou interaktivní metody a nácviky situací apod. Cílem programu je vybavit pedagogické pracovníky informacemi a dovednostmi, jak žáky v tomto tématu vzdělávat.

b) Duševní zdraví žáků, popřípadě rodičů. Cílem programu je vybavit pedagogické pracovníky základními informacemi a dovednostmi k rozpoznání psychických obtíží a zvolení vhodného postupu k jejich řešení.

 

2. Cesta životem je primárně preventivní program určený pro ZŠ a SŠ, s časovou dotací 3 hodiny /1 třídní kolektiv, který je zaměřený na podporu zdravého klimatu ve školním prostředí převážně na prevenci ostrakismu, xenofobie, násilí, agresivity.

a) Program zaměřený na vytváření zdravého sociálního klimatu ve školním prostředí (školní třída, škola) cíleného na prevenci vzniku ostrakismu, xenofobie, násilí, agresivity. Tento program je určen pro kolektivy, kde v době realizace není řešena šikana, či podezření na šikanu.

b) Program se zaměřením na partnerství a vztahy. Program je určen zejména pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ a pro žáky SŠ. Program nelze opakovaně realizovat ve stejném třídním kolektivu.

 

Při realizaci jsou využívány formy práce v rámci primární prevence. Hlavními cíli je upevnit u členů sociální skupiny zdravou komunikaci, schopnost vztahovat se k ostatním s respektem, schopnost respektovat autoritu, pravidla a společenské normy. Přinášena jsou také témata etické výchovy, jako je morálka, etika, komunikace, naslouchání, sebeuvědomění. Dále připravit žáky na zvládání rolí v partnerských vztazích a na přípravu na rodičovství. Žáci pracují převážně skupinovou formou, do uvedených témat nejsou nuceni, je jim nabídnuto porozumění a pochopení. Hlavní důraz je kladen na uvědomění si sebe sama uvnitř společnosti, ale i uvnitř různých sociálních skupin jako je třída nebo rodina.

 

3. Pomoc na cestě zaměřený na rozvoj multidisciplinárního přístupu ve školách nebo školských zařízeních při řešení situace žáka se specifickými potřebami, vedení případových a odborných supervizí a případových konferencí s časovou dotací 2 hodiny/1 setkání (max. 10 účastníků), určený pro MŠ, ZŠ, SŠ a DD.

Cílem programu je provázení pedagogů při hledání podpory a pomoci pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, a to včetně žáků s jinými životními podmínkami (žáci z ústavní výchovy, z dětských domovů, v náhradní rodinné péči) a žáků s odlišným mateřským jazykem (z odlišného kulturního prostředí). Pedagogům bude prostřednictvím case managementu poskytnuta podpora při hledání řešení formou mentorinku, supervize a koučinku. Lektor bude v případě potřeby pracovat jako facilitátor v případových konferencích s cílem edukace pedagogů používat tento nástroj při hledání řešení pro žáka při výskytu rizikového chování.

 

4. Společně na cestě je zaměřený na výchovu a rozvoj rodičovských kompetencí a partnerské spolupráce se školou. Tento modul musí být navazující na modul Cesta životem. Jedná se o návštěvu odborníka na třídní schůzce s workshopem s časovou dotací 2 hodiny/1 skupinu (max. 30 účastníků), modul je určený pro MŠ, ZŠ a SŠ.

V rámci rodičovské schůzky proběhne workshop na podporu uvědomění si potřeby vztahu mezi rodičem a dítětem/žákem s cílem posílení rodičovských kompetencí a vhled do situace ve třídě se zaměřením na rizikové chování.

 

Žádost je možné vyplnit do 31. 1. 2025.