Kariérní poradenství

5. 3. 2024

Poradenství pro žáky 9. tř. k volbě povolání:

Pedagogicko - psychologická poradna v Ústí nad Orlicí

Vyšetření zahrnuje vyšetření zájmů, intelektových schopností, osobnosti pomocí standardizovaných technik. Délka 2,5 – 3 hodiny.

Povyhodnocení následuje konzultace, rozhovor sžákem i rodiči o intelektových,osobnostních a zájmových předpokladech pro konkrétní profesi a školy.

Profesní poradenství poskytujeme také žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyšším stupni podpory, tedy s diagnostikovanými specifickými poruchami učení, s poruchou autistického spektra, s mentálním postižením atd.

 

Úřad práce v Ústí nad Orlicí

Nabízí program COMDI vyvinutý v systému Phare. Získávají jej prostřednictvím Republikového centra vzdělávání (p.Široký). Hrazen ministerstvem.

Forma A pro žáky ZŠ o rozsahu 11 listů. Zjišťují se zájmy, technické schopnosti, všeobecný přehled, znalosti ČJ, M, zevrubně osobnost atd. Nezjišťují se intelektové schopnosti

Délkavyšetření : 1,5 – 2 hodiny

ÚP zasílá vyplněný test na vyhodnocení do Republikového centra vzdělávání. Žáci obdrží výsledky po vyhodnocení.Výsledkemje typ školy, který je pro žáka vhodný.

 

Obě dvě vyšetření se doplňují, u nerozhodnutých je vhodné absolvovat obojí.

 

Doporučujeme:

 

  • D. Svobodová: Profesní poradenství vybrané kapitoly. Grada publishing, a.s
  • H.Belz, M.Siegrist: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Portál, s.r.o., Praha 2015
  • S.Pýchová, H.Košťálová, P.Drahoňovská, D. Madziová: Kariérové poradenství na každý pád. Wolterskluwer ČR, a.s.
  • Kolektiv: Rukověť kariérového poradce žáků se SVP – individuální plánování a tranzitní program. Metodiky kariérového poradenství pro žáky s poruchami.  UP Olomouc, neprodejné, distribuováno zdarma do PPP, SPC, ZŠ S.
  • Plav! aneb průvodce absolventa SŠ přípravou na reálný život.  Nakl. Grafia . Publikace propojená s webovou stránkou www.plav.club.

Nakladatelství Dr. Josef Raabes.r.o. nabízí pro výchovné poradce a učitele na ZŠ materiál Poradce kvolbě povolání. Tvoří jej 3 knihy, do kterých se mohou vkládat nové listy s průběžně aktualizovanými informacemi. Obsahuje články zaměřené na roli školy ve volbě povolání, přijímací řízení na SŠ, diagnostiku v rukou pedagoga,praktické rady k realizaci výuky - Výchova k volbě povolání, konkrétní modely výuky, přípravu na hodiny a mnoho dalších. Další informace najdete na webové stránce nakladatelství www.raabe.cz.

 

Pokračování v základním vzdělávání povinné školní docházky !
Výklad legislativního odboru MŠMT: §55 odst.1, §52, odst.1, §52, odst.6

Příklad 1: jedná se o žáka, který na II. stupni ZŠ již jednou opakoval ročník a splnil povinnou školní docházku absolvováním 8. ročníku základního vzdělávání. Na konci druhého pololetí v 8. roč. žák neprospěl ze čtyř předmětů.
Aby tento žák mohl pokračovat v základním vzdělávání a být nadále žákem základní školy, musí jeho zákonný zástupce projevit vůli k pokračování v základním vzdělávání ve smyslu § 55 odst.1 zákona č. 561/2004 Sb.(to znamená podat k řediteli školy žádost, o které se však nerozhoduje, protože pokračování v základním vzdělávání je po splnění podmínek stanovených školským zákonem nárokové).
Zákonný zástupce dítěte musí zároveň zvážit, zda využije možnosti stanovené v §52, odst.6 a požádá ředitele školy o opakování 8. roč. základního vzdělávání – které buď bude ředitelem školy povoleno nebo nikoliv, nebo zda o opakování roč. ani nepožádá. V takovém případě žák pokračuje v základním vzdělávání ve vyšším ročníku.
V daném případě má tedy žák nárok na pokračování v základním vzdělávání, a to až do konce školního roku v němž dosáhne osmnáctého roku věku. Ředitel ZŠ není oprávněn nevyhovět žádosti zákonného zástupce.
Ale !
Příklad 2: jedná se žáka, který na I. stupni ZŠ jednou opakoval ročník, povinnou školní docházku splnil absolvováním 8. roč. základního vzdělávání. Na konci druhého pololetí neprospěl ze čtyř povinných předmětů.
V tomto případě žák nesplňuje podmínky stanovené §52 odst.1. zákona 561/2004 Sb. Pro postoupení do vyššího ročníku (ročník opakoval v rámci I. stupně, nyní je však žákem II. stupně). Žák tedy nemá nárok na pokračování v základním vzdělávání.
Zákonný zástupce však může požádat ředitele školy o opakování ročníku. Záleží na uvážení ředitele školy, zda po posouzení žákových dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti opakování  ročníku povolí či nikoliv.